Osoby rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej stają przed dylematem wyboru formy opodatkowania oraz sposobu prowadzenia księgowości. Znajomość regulacji prawnych w tym zakresie pozwoli legalnie rozliczać się z fiskusem, nie zagwarantuje jednak korzyści dla sytuacji finansowej w firmie. Czym jest pełna i mała księgowość? Jakie różnice między nimi występują? Czy księgowość uproszczona staje się możliwa dla każdego rodzaju biznesu? Zapraszamy do lektury artykułu poświęconego tej tematyce.
Na czym polega pełna księgowość dla firm?
Prowadzenie księgowości w firmie nie może być traktowane wyłącznie jako narzucony przez prawo obowiązek, który należy wykonać jak najmniejszym nakładem czasu i środków. Księga przychodów i rozchodów wymaga systematycznego podejścia, jednak daje pełny obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Bez kontroli nad finansami nie ma mowy o rozwoju, a nawet utrzymaniu się na rynku. Pełna księgowość daje właśnie możliwość wnikliwej inspekcji w każdy element zarządzania finansami. Wymaga rejestrowania przychodów i kosztów w formie księgi rachunkowej.
Pełna księgowość pociąga za sobą konieczność tworzenia i aktualizowania następujących dokumentów: księgi głównej i pomocniczej, wykazu aktywów i pasywów firmowych, sprawozdań finansowych oraz zestawienia obrotów i sald księgi głównej. Tak wiele elementów wykracza poza zdolności pojedynczej osoby, dlatego właśnie pełna księgowość staje się elementem działalności większych instytucji.
Które podmioty są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości?
Polskie prawo wymienia kilka grup działalności gospodarczych, dla których pełna księgowość staje się wymogiem. Są nimi spółki osobowe i kapitałowe prawa handlowego, a także wszyscy przedsiębiorcy, którzy przekroczyli roczny przychód netto w wysokości 2 mln euro. Oczywiście nie istnieje zakaz prowadzenia pełnej księgowości dla innych grup przedsiębiorców – jednoosobowa działalność gospodarcza także może prowadzić księgi rachunkowe. Wiąże się to jednak z dużym nakładem inwestycji czasowych, a także większymi kosztami. Dlatego dla większości małych i średnich firm niebędących spółkami, księgowość uproszczona może okazać się całkowicie wystarczająca.
Czym jest mała księgowość w firmie?
Mała księgowość stanowi powszechny wybór dla firm, które chcą ograniczyć czas poświęcony na rozliczanie z fiskusem. Tzw. księgowość uproszczona doczekała się szeregu pomocy informatycznych, mających na celu niemal całkowitą automatyzację procesu rozliczeń. Każdy program księgowy oferuje sprawdzone rozwiązania w celu odciążenia przedsiębiorcy od skomplikowanych wyliczeń.
Dla kogo mała księgowość została przewidziana w przepisach prawnych? Podmioty uprawnione do korzystania z księgowości uproszczonej dotyczą JDG oraz spółek osób fizycznych w formie jawnej, cywilnej oraz partnerskiej.
Rodzaje małej księgowości
Jednym z najczęściej dokonywanych wyborów dla nowo powstałych firm staje się księgowość uproszczona jako księga przychodów i rozchodów. Mamy tu dwie opcje odnośnie do formy opodatkowania – zasady ogólne z progami dochodowymi oraz podatek liniowy. Jeśli przedsiębiorstwa nie osiągają limitu 2 mln euro, mała księgowość daje im szansę do rozwoju bez konieczności skomplikowanych wyliczeń i gromadzenia złożonej dokumentacji. Należy jednak mieć na uwadze, że księga przychodów i rozchodów nie pokazuje wszystkiego, więc kontrolę wewnętrznych finansów firmowych trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe mechanizmy.
W zakres uproszczonej księgowości wchodzą również formy rozliczenia w postaci karty podatkowej oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ich podstawową zaletą pozostaje maksymalne uproszczenie procedur, a także bardzo atrakcyjne wartości opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym dokładnie precyzuje, kto może skorzystać z wymienionych form opodatkowania, dlatego należy się zapoznać z jej treścią.
Mała księgowość czy pełna księgowość – co wybrać?
Wykazanie spisu różnic między małą a pełną księgowością mija się z celem, gdyż te dwa rodzaju różnią się praktycznie wszystkim. Wspólnym mianownikiem pozostaje idea identyfikacji źródła przychodów w celu ustalenia kwoty zobowiązania podatkowego. Osobom, które dopiero zaczynają przygodę z prowadzeniem firmy, wybór małej księgowości okaże się z pewnością adekwatny dla wszystkich potrzeb. Umożliwia korzystną relację oceny sytuacji finansowej do czasu poświęconego na gromadzenie i analizę dokumentacji. Prowadzenie ksiąg rachunkowych można powierzyć specjalistom z biura rachunkowego, co dodatkowo odciąży przedsiębiorcę, pozwalając mu skupić się na najważniejszym – poszerzaniu zakresu działania i pozyskiwaniu nowych klientów. Uproszczona księgowość to niższe koszty rachunkowe. Kosztem alternatywnym staje się tu jednak brak tak kompleksowego wglądu w sytuację finansową, jaki daje księgowość w pełnym wymiarze.
Zarządzanie inwestycjami w firmie na podstawie mierzalnych wskaźników pozostaje ogromnym atutem w rękach właściciela. Pełną księgowość można zatem polecić biznesom o dużym potencjale rozwoju, zatrudniającym pracowników. Małą księgowość chętnie zaadaptują do swoich celów mniejsze firmy, dla których optymalizacja kosztów jest równie ważna, jak realizacja zadań biznesowych.