Już od 1 lipca 2018 w życie wejdą nowe przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności tzw. SPLIT PAYMENT, czyli podzielona płatność VAT.
W prostych słowach polega to na możliwości zapłaty podatku VAT bezpośrednio na specjalny rachunek VAT (prowadzony dla każdego rachunku rozliczeniowego). Aby umożliwić wszystkim nabywcom (firmom) dokonywanie zapłaty zgodnie z zasadami podzielonej płatności, rachunek VAT będzie zakładany automatycznie przez banki dla każdego podatnika.
Zgodnie z art. 62b ust. 2 projektu zmienianej ustawy ustawy Prawo bankowe na rachunku bankowym dedykowanym rozliczeniom split payment nie mogą być wpłacane środki inne niż z tytułu podatku VAT. Jak szczegółowo wskazuje art. 62b ust. 1 na rachunek VAT mogą być wpłacane środki pochodzące z:
- zapłaty odpowiadającej kwocie podatku od towarów i usług płaconej dostawcy towarów lub usługodawcy w ramach split payment;
- wpłaty kwot podatku od towarów i usług przez podatników, o których mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT (WNT paliw silnikowych) na rzecz płatników, o których mowa w art. 17a tej ustawy, przy użyciu komunikatu;
- dokonania płatności z rachunku VAT posiadacza rachunku VAT prowadzonego w tym samym banku;
- zwrotu kwoty VAT w przypadku
a) wystawienia faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania (gdy do faktury pierwotnej miał zastosowanie mechanizm split payment),
b) zwrotu przez urząd skarbowy.
UWAGA!!! – Zapłata w ramach mechanizmu podzielonej płatności może następować jedynie w złotych polskich.
Jak to wygląda w praktyce?
- Wartość netto z faktury trafia na rachunek zwykły
- Wartość VAT z faktury trafia na rachunek VAT (specjalne konto VAT pod ścisłym nadzorem)
- Środki zgromadzone na rachunku VAT służą tylko do rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Można o nie wystąpić do naczelnika U.S.
Pamiętajcie – to nabywca decyduje, jak chce uregulować fakturę – czy poprzez przekazanie kwoty brutto na konto sprzedawcy, czy podzielenie płatności na kwotę VAT i kwotę netto.
Źródło: Natalia Rutecka