Podstawowe założenia tarczy finansowej PFR dla mikrofirm
Na tarczę finansową PFR dla mikrofirm przeznaczono łącznie 25 mld zł. Program realizuje Polski Fundusz Rozwoju S.A, stąd skrót PFR. To on dysponuje środkami, a także podejmuje decyzje co do ich wypłaty wnioskującym. Finansowanie jest udostępniane na preferencyjnych warunkach, mając zapewnić mikroprzedsiębiorcom płynność oraz stabilność finansową w okresie uszczuplenia lub całkowitej niwelacji ich dochodów w związku z epidemią koronawirusa. Co ważne, jego istotna część jest bezzwrotna.
Jakie warunki należy spełnić, by skorzystać z tarczy finansowej PFR dla mikroprzedsiębiorstw?
Aby wnioskować o wsparcie finansowe PFR dla mikrofirm, należy być zarejestrowanym przedsiębiorcą odprowadzającym podatki na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeżeli tak nie jest, nadal można skorzystać z subwencji finansowej, jednak zobowiązuje to do tego, by w ciągu kolejnych 9 miesięcy od jej udzielenia przenieść rezydencję podatkową.
Do 31 grudnia 2019 roku trzeba było zatrudniać co najmniej 1 pracownika, jednak nie więcej niż 9 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty). Roczny obrót lub suma bilansowa przedsiębiorstwa w 2019 roku nie mogła również przekroczyć kwoty 2 mln EUR.
Kolejne ważne kryterium przyznania subwencji finansowej z PFR to odnotowanie spadku przychodów ze sprzedaży o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 roku. Spadek porównujemy z poprzednim miesiącem lub analogicznym miesiącem w 2019 roku. Jego domniemaną przyczyną muszą być zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki z powodu epidemii COVID-19.
Na dzień składania wniosku przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą, nie może otworzyć likwidacji na podstawie KSH i nie może toczyć się wobec niego postępowanie upadłościowe ani restrukturyzacyjne. Należy również dodać, że przedsiębiorca nie może zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.
Jak złożyć wniosek i na jaką kwotę finansowania można liczyć?
Wnioski o subwencje finansowe można składać od 29 kwietnia 2020 roku. Można zrobić to wyłącznie online, w systemie bankowości elektronicznej wybranego banku biorącego udział w programie. Wniosek składa jedna osoba, podpisując go za pomocą bankowych narzędzi autoryzacyjnych.
Po rozpatrzeniu wniosku bank może wydać decyzję pozytywną uznającą całą wnioskowaną kwotę, decyzję pozytywną o przyznaniu wsparcia w kwocie niższej od wnioskowanej lub decyzję negatywną. Środki finansowe zostaną przesłane przelewem bankowym na rachunek beneficjenta. W ciągu 2 miesięcy zarówno od drugiej, jak i trzeciej decyzji można się odwołać.
Do 75% otrzymanej subwencji finansowej może nie podlegać zwrotowi. Środki finansowe należy przeznaczyć wyłącznie na kwestie związane z prowadzoną działalnością, także na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników czy opłatę czynszu.
Maksymalna kwota subwencji finansowej jest obliczana indywidualnie dla każdego mikroprzedsiębiorcy. Wynika ona m.in. z liczby zatrudnionych pracowników oraz tzw. kwoty bazowej wynikającej ze spadku przychodów ze sprzedaży danego mikroprzedsiębiorstwa. W związku z tym przewidywane są trzy progi spadku przychodów:
– od 25 do 50% – wówczas kwota bazowa na zatrudnionego wynosi 12 000 zł,
– od 50 do 75% – w tym przypadku kwota bazowa na zatrudnionego wynosi 24 000 zł,
– od 75 do 100% – trzeci próg przewiduje kwotę bazową 36 000 zł.
Ze względu na zawiłe kwestie przyznawania subwencji finansowej PFR warto skorzystać z profesjonalnej pomocy księgowo-podatkowej dla mikroprzedsiębiorców. Zaufane biuro rachunkowe sprawdzi, czy dany przedsiębiorca spełnia warunki finansowania, a także pomoże w sporządzeniu wniosku lub ewentualnych odwołań.